WordPress zapewnia wiele funkcji pod względem tworzenia stron internetowych, ich budowania oraz prowadzenia. Dzięki funkcjonalnościom WordPressa powstają witryny, które można bez przeszkód rozwijać także z uwagi na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja witryny WWW na WordPressie była skuteczna, warto sprawdzić wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.
Page Speed Insight
Narzędziem niezwykle korzystnym do optymalizacji stron internetowych jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie przede wszystkim analizuje czas, którego wymaga przeglądarka, by w pełni wyświetlić stronę . Na bazie danych Google wystawia ocenę w skali od 0 do 100 punktów. I choć sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niewielka ocena punktowa może wywołać jej zaniżenie. To co istotne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza analiza danych, które oddziałują na taki lub inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy wymagają naprawy. Dla przykładu warto zmniejszać rozmiary obrazów, eliminować zasoby blokujące renderowanie, usuwać niestosowane już kody CSS, JavaScript lub wtyczki.
Google Lighthouse
Szczególnie rozwiniętym narzędziem optymalizacji stron internetowych na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, umieszczone w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest nieco bardziej funkcjonalne, z uwagi na dostępność 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Analizuje stronę z uwagi na jej działanie. Analizuje między innymi czas ładowania witryny, wskazuje nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do poprawy, by zwiększyć wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym obszarze istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są między innymi teksty alternatywne, zrozumiałość języka lub odpowiednia struktura.
Następny parametr – best practices – ocenia opcje witryny internetowej z myślą o użytkownikach. Dla przykładu określa możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak poprawne rozmiary pokazywanych obrazów oraz dobre użycie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje stronę także pod kierunkiem wskaźników SEO. Weryfikuje na przykład wykorzystanie opisów meta albo atrybutu alt dołączanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie sprawdzać, czy strona internetowa zawiera funkcję aplikacji offline oraz czy właściwie działa w wersji uproszczonej. Tak dokładny audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, które należy naprawić dla dobrej optymalizacji witryny WWW na WordPressie.
Test My Site with Google
Test My Site w odróżnieniu od Page Speed oraz Lighthouse koncentruje się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najważniejszej ocenie podlega czas ładowania witryny oraz sposób pokazania jej na komórkach. Test My Site oferuje ścisły raport pokazujący co trzeba zmienić. Dla przykładu wskazuje zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także sugeruje wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Test My Site pokazuje także ulepszenia, które pomogą dostosować stronę do potrzeb użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej z każdego miejsca. Test My Site with Google pokazuje także usprawnienia związane z takimi działaniami, jak łatwa rejestracja, logowanie czy płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia pozytywnie wpływające na optymalizację witryny WWW.
Wtyczki do optymalizacji stron internetowych na WordPressie
Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron na Wordpresie można zastosować także zaprojektowane w tym kierunku wtyczki. Używając WordPressa otrzymuje się nieograniczony dostęp do darmowych oraz płatnych wtyczek, które zawierają wiele funkcjonalnych dodatków, poprawiających witryny internetowe. Wtyczki związane z optymalizacją mają za zadanie wprowadzanie usprawnień, które wpływają na jakość strony.
Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów HTML oraz CSS. Poprzez tę wtyczkę eliminowane są zbędne znaki w kodzie HTML. Za jej pomocą możliwa jest także optymalizacja czcionek i obrazów. Ponadto wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, a to pomniejsza czas ładowania samej strony.
Yoast SEO – jest wtyczką, która ocenia strony, podstrony, wpisy itp. pod względem poprawności SEO np. fraz kluczowych, atrybutów alt, meta opisów czy parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje dobrze przygotowane elementy oraz te, które trzeba zmienić w treści, by zdobyć jak najlepsze rezultaty optymalizacji witryny WWW na Wordpresie.
W3 Total Cache – odpowiada za czas ładowania witryny. Za sprawą tworzonych reguł usprawnia wydajność witryny co sprawia, że wczytuje się ona o wiele szybciej. Zarządza tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej usuwaniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. W ten sposób przeglądarka zachowuje pliki statyczne w czasie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwerów.