Dlaczego warto kupić podpis kwalifikowany ?
Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany
Sieć oferuje ciągle sporo różnych możliwości, po przez niego da się wykonać co raz więcej spraw, również w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie stosować 2 typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.
Obie te alternatywy powstały do zastąpienia dotychczas używanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla znacznej ilości właścicieli firm stosowanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych zazwyczaj łączy się z przesyłaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów pozwala na zredukowanie czasu, jaki do tego momenmtu należało przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, często również poczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się załatwić bez wychodzenia z biura.
Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?
Na wstępnie od razu warto podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw przemyśleć, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany posłuży tylko i wyłącznie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast większe przeznaczenie, dzięki czemu spora liczba przedsiębiorców go wybiera. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis można sygnować także np. e-malie, umowy czy transakcje ze wspólnikami biznesowymi.
Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez problemu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin ważności do 3 lat.
Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis okazuje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów – stosunkowo niewielkich, rozkładając kwotę na cały okres aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę efektywnego działania w firmie. Dlatego, że e-podpis tworzony w oparciu nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.
Plusy uzyskania podpisu kwalifikowanego
Obok identycznego zastosowania, jakie oferuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany umożliwia także dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty e-podpis między innymi można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty czy uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Oprócz tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.
Jak zdobyć podpis kwalifikowany?
Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej rozpoznawalnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Aby zdobyć podpis elektroniczny trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy tym określając, na jaki termin ważności podpis będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko takim sposobem certyfikat zostanie aktywny i gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu certyfikatu kwalifikowanego.
Jak używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?
Od momentu instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Sama obsługa programu nie powinna powodować najmniejszego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik, wprowadzić kartę, a następnie przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wygenerowany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.
Chociaż podpis kwalifikowany kojarzy się z przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.