Pozycjonowanie stron internetowych – on site i off site
Pozycjonowanie witryn internetowych jest wielowarstwowym procesem starań, których najbardziej wyczekiwanym podstawowym wynikiem jest uzyskanie widzialności konkretnej witryny w Internecie. Zamysłem jest zatem jak najwyższa pozycja wyświetlenia danej strony przez Google, szczególnie w dziesięciu organicznych, nieodpłatnych, wyników wyszukiwarki pod podaną kluczową frazę. Pod wieloma względami na rezultat pozycjonowania wpływa sporo czynników zaczynając od algorytmów Google, po sytuację na rynku. Z uwagi na to, by rezultat był zadowalający oraz owocny, duży wpływ mają działania podejmowane bezpośrednio na stronie – on site oraz poza nią – off site.
Działania on site
Działania on site ściśle związane są z działaniem strony oraz z treścią, jaka jest na niej publikowana. Kroki podejmowane do pozycjonowania strony internetowej w tym obszarze trzeba rozpocząć od funkcjonowania strony jej ogólnej struktury oraz kodów. Ważne jest to, by witryna WWW była uznawana przez Google za poprawną oraz wartościową biorąc pod uwagę jej treść. Aby witryna WWW została uznawana za poprawną pod względem technicznym, najbardziej należy zoptymalizować parę podstaw technicznych. Obok właściwej struktury oraz odpowiedniego kodowania trzeba zwrócić uwagę na szybkość wczytywania się głównej strony oraz poszczególnych podstron. Im szybciej witryna WWW się wczytuje, tym lepiej, a więc jeżeli zbyt dużo czasu trzeba czekać na wyświetlenie się witryny, najlepiej to w miarę szybko poprawić. Algorytmy Google dużą uwagę skupiają na wygodzie użytkownika, dlatego ze względu na nich ważne jest dostosowanie witryny WWW do mobilnej wesji. Duża część użytkowników więcej korzysta z urządzeń mobilnych, z tego względu zaprojektowanie oraz dostosowanie strony WWW do odmiennych urządzeń, by pokazywały treść zgodnie z zamierzeniem, ma duże znaczenie dla efektywności pozycjonowanie i działań on site. Obok tego warto zainstalować certyfikat SSL. Ten certyfikat zapewnia bezpieczeństwo danych, więc jest bardzo istotny np. dla internetowych sklepów.
Optymalizacja on site połączone z treścią
Obok działań połączonych bezpośrednio z funkcjonowaniem strony WWW, ze względu na pozycjonowanie należy skoncentrować się także na treści i formie dodawanych podstron i wpisów. Niezwykle ważny jest ich adres url, w którym powinny pojawić się słowa kluczowe, a także poprawna indeksacja pełnej zawartości witryny. Z uwagi na to trzeba umieszczać linki wewnętrzne. Linki przenoszące nas między stronami w obszarze jednej witryny internetowej są bardzo ważne dla struktury. Jeśli chodzi o wpisy oprócz adresu url zgodnego z tematem wpisu niezbędne jest także stosowanie poprawnie nagłówków H1-H6 oraz przystosowane do wygodnego czytania rozłożenie treści. Akapity powinny być optymalnie podzielone, by czytanie ich nie było męczące dla odbiorcy. Każdy wpis i podstrona powinny zostać zaopatrzone w meta opisy: tagi title oraz meta description. Z kolei grafiki trzeba zaopatrzyć w tytuł oraz tekst alternatywny (alt tekst), nazywający obraz w sytuacji, gdyby witryna WWW nie mogła pokazać go graficznie. Wszystkie obrazy lub pliki wstawiane na stronie najlepiej optymalizować ze względu na pozycjonowanie.
Skupiając się na samej treści, powinna zostać przemyślana. Niedozwolone jest duplikowanie treści, dlatego trzeba od razu wykrywać oraz przeciwdziałać pojawianiu się tego zjawiska, by nie zaszkodzić pozycjonowaniu strony. Dla algorytmów Google treść ma główne znaczenie, więc im wyżej wartościowana treść pojawi się na stronie WWW, tym sama witryna będzie uznana za wartościową. Biorąc to pod uwagę, warto obserwować działania on site i off site konkurencji w swojej branży, wyszukiwać koncepcje na treść, jaka okaże się często poszukiwana przez potencjalnych klientów oraz podjąć rozległe rozeznanie dla najlepszych i najbliżej dopasowanych słów kluczowych. Wszystko po to, by treść była wartościowa dla użytkownika oraz była przydatnym źródłem wiedzy, zwłaszcza jeśli publikujemy w tematach połączonych z naszą branżą i usługami. Istotne jest też to, by nowa treść pojawiała się na stronie WWW systematycznie. Tego typu działania on site mają korzystny wpływ na pozycjonowanie.
Pozycjonowanie off site
Działania off site dotyczą tych działań, które podejmujemy poza stroną, by umocnić jej wartość oraz skuteczność pozycjonowania. Podstawą tego jest sprawny link building, tj. budowanie jak najbardziej naturalnego profilu linków pochodzących ze stron o wysokiej wartości, które odsyłają do strony WWW. Dobra jakościowo sieć linków jest istotna, ponieważ Google uznaje za wartościowe te portale, serwisy oraz strony, które są popularne. W tym przypadku trzeba jednak mocno patrzeć na jakość stron internetowych, na których pojawi się link do witryny. Portale o małej wartości nie są uznawane za najlepsze źródło linku dlatego mogą raczej zaszkodzić pozycjonowaniu, niż je wzmocnić. Zwiększony zasięg witryny poprawi wiarygodność witryny tylko wtedy, jeżeli będzie wywodził się z dobrych źródeł. Posiada to też inną korzyść. Pozostawione w różnych miejscach linki podnoszą szansę na to, że użytkownik znajdzie naszą stronę.
Innym fragmentem działań off site jest bezustanne monitorowanie tego co ma miejsce w sieci. Analityka bazuje nie tylko na obserwowaniu efektywności działań on site oraz off site dla pozycjonowania. Poza tym ważne jest stałe wynajdywanie najlepszych fraz kluczowych, koncepcji na wpisy blogowe, a nawet obserwowanie działań konkurencji.