Sieć proponuje w tych czasach sporo różnych możliwości, posługując się nim możemy wykonać co raz więcej spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można głównie używać dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.
Obie te alternatywy powstały w celu zastąpienia do tego momentu wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Choć nie eliminują go całkowicie, dla znacznej ilości osób korzystanie z elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych przeważnie wiąże się z wypełnianiem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów umożliwia zmniejszenie czasu, jaki do tej pory trzeba było poświęcić, aby dojechać do urzędu, często także poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można wypełnić bez opuszczania domu.
Od razu należy podkreślić, że certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek ocenić, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma jednak obszerniejsze przeznaczenie, z powodu czego spora część przedsiębiorców go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw urzędowych przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też m.in. umowy, e-maile albo kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.
Dużą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, natomiast za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój termin sięgający 3 lat.
Jeśli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów – właściwie nie najwyższych, rozkładając kwotę na cały okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że elektroniczny podpis kwalifikowany tworzony jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.
Oprócz tego samego wykorzystania, które oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany pozwala też regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez e-podpis m.in. można podpisywać oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy albo brać udział w przetargach i aukcjach w Internecie. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.
Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie rozpoznawalnych jest certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby mieć osobisty e-podpis należy zakupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt oraz program, jednocześnie wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam niezbędny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis kwalifikowany będzie aktywny oraz możliwy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzenie zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.
Od chwili instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji osobistego e-podpisu, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Trzeba podłączyć czytnik, wprowadzić kartę, po czym przez program prostą funkcją „podpisz” wstawić na wygenerowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi możliwościami dotyczącymi formatu.
Choć osobisty e-podpis używany jest często między przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zapewni całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.